Digitale evenementen: hier hebben Nederlanders zich het meest aan gestoord | Marketingfeiten

2021-11-04 06:46:47 By : Mr. jiajiang xu

Mensen denken nog te vaak dat 'live' een vrijbrief is voor improvisatie.

Het afgelopen jaar heeft iedereen wel eens een digitaal evenement bijgewoond. Ze vormen een leuk en veilig alternatief toen animatie niet mogelijk waren, maar zorgden ook voor irritaties. Meer dan een derde (34%) van de Nederlanders stoorde zich aan het niet één-op-één kunnen praten met mensen tijdens digitale evenementen. Daarnaast geeft 39 procent van de Nederlanders aan dat ze zich stoorden aan het feit dat ze niet zelf hun route bepalen zoals ze dat bij gebeurtenissen kunnen doen.

Dit bleek uit een onderzoek van Multiscope – onder 1.000 Nederlanders – in opdracht van Quadia. Nu deel weer evenementen mogelijk zijn, zal een weer volledig op locatie georganiseerd worden. Maar we zijn er tijdens de pandemie ook achter gekomen dat niet alles plaats te vinden en dat voor alle evenementen digitaal een echte uitkomst. Online is hier en daarom is het belangrijk om goede doelen te treffen om digitale ergernissen in de toekomst te voorkomen. Ik deel graag een aantal tips.

Uit het onderzoek blijkt dus dat 34 procent zich stoort aan het niet één-op-één praten met anderen. Dit probleem is een middel op te lossen door contactmomenten te plannen via break outrooms, digitale 'Round Tables' en chats. Het zal precies hetzelfde zijn als we gebruikelijke niet zijn, maar het zorgt wel voor meer interactie en contactmomenten met de doelgroep van je organisatie van juist tussen de bezoekers onderling. Online netwerken heeft voordelen die ontmoetingen minder hebben: je kunt direct een mail sturen, je scherm delen van wat links door sturen via de chat.

Veel ergernissen bij evenementen zijn het gevolg van slechte voorbereiding. Het kan eigenlijk niet meer zo zijn dat, anno 2021, bijna een vijfde (18%) van de Nederlanders zich moet storen aan de kwaliteit van beeld en geluid bij digitale evenementen. De bezoekers van je digitale evenement moeten ervan uit kunnen gaan dat de kwaliteit goed is. Zorg er daarom voor dat je de juiste apparatuur in huis, van zorg voor professionele hulp om de kwaliteit van beeld en geluid te hebben.

Creëer het totaal: 'dit kan alleen digitaal'

Een digitaal evenement is een compleet ander concept dan een fysiek evenement. Veel bedrijven willen het, model van evenementen vertalen naar online en simuleren dat je in een hal of een terrein kunt rondlopen. Dat is natuurlijk leuk, maar dit geeft nooit hetzelfde resultaat als bij een fysiek evenement. Wel kun je bezoekers de optie geven hun eigen route te bepalen tijdens een digitaal evenement; bij 39 procent van de Nederlanders zich ergert als dit niet mogelijk is. Zo hoeven ze niet alleen achter hun schermpje een programma te volgen, maar zijn ze ook 'in charge'. Zorg er wel voor dat je in de plaats van een 'mindere' versie van de werkelijkheid na te bootsen, juist iets maakt dat alleen digitaal kan. Op de manier van "dit kan natuurlijk maar digitaal", op de plaats van "dit was bij een fysiek evenement leuker".

We zullen ook zien van digitale en evenementen: hybride evenementen. Online blijft ook na de pandemie een mooie aanvulling. Enerzijds omdat het soms eene en keuzere keuze is en aanvankelijk omdat we op deze manier minder hoeven te reizen voor werk, evenementen of andere activiteiten. Wat de meeste Nederlanders wel als voordeel zagen in het afgelopen anderhalf jaar.

Een laatste tip die ik zou willen meegeven aan toekomstige organisatoren van digitale evenementen is: voorkom blunders. Niet ieder verloopt soepel verlopen. We kennen allemaal video's uitwerking kinderen in beeld komen tijdens belangrijke interviews van waarbij een spiegel in de achtergrond toch te veel blootgeeft tijdens een meeting. Breng daarom de omgeving – de set – van het evenement van tevoren in kaart, om zo uit te sluiten dat er zaken in beeld komen die je liever niet online wilt hebben. Is je (thuis)kantoor hier geen plek voor? Overweeg dan om het op een locatie te hosten, zoals bijvoorbeeld andere een studio. Mensen denken nog te vaak dat 'live' een vrijbrief is voor improvisatie. Maar de beste events laten niets aan het toeval voorbij.

Ondanks dat we hopen dat deze pandemie snel voorbij is, verwacht ik dat het aantal digitale evenementen ook daarna blijven groeien. Als COVID-19 ons iets heeft geleerd, dan is het wel dat we enorm veel online kunnen. Er is een grotere kans dat grotere evenementen fysiek organiseren, maar misschien bij kleinere contactmomenten kiezen voor een digitale uitrol. We hebben nu het kan gezien. Dus waarom zouden we dit niet blijven doen?

Frank heeft een voorliefde voor marketing en geschiedenis. In zijn huidige functie is hij verantwoordelijk voor de marketing & communicatie van United en Quadia.

Log in zodat je (in het vervolg) nog sneller kunt reageren

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder

Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigd zijn of zelfpromotioneelend, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Contentmaker en online specialist met hart voor de zorg

copyright © 2002 - 2021 Marketingfacts. Creative Commons 3.0-licentie. | Ontwikkelde deur Wij zijn jou